20 februari 2011

Konsten att hamna i en översvämning en utekväll

Firandet av Rickard fick en extremt oväntad vändning i natt vid fyra-tiden. Först kom chockregnet, sen elavbrottet och sen översvämningen. Allt inom loppet av en helt vanlig halvtimme. Som högst var vattnet runt stället vi var på någon meter. Vi hade handlat i baren strax innan allt hände, så sista glaset smuttade vi lite smånervöst på till ljudet av uppstressad spanska och tjutande billarm. Undantagstillstånd, slagsmål och besinlukt.

Jag tyckte av någon anledning att det var bättre att filma mörker än att ta en bild med blixt. Men något kanske ni ser?




Om inte så är det här en snapshot från en annan video där en blixt lyste upp himlen. Kolla bilen!


Upplösningen: vattnet sjönk undan efter ett par timmar och vi fick vada ut i våra skinnskor till kvarteret bredvid som låg högre och hade klarat sig. Läste idag att det regnade 90 mm på bara några timmar (här kan man se fler bilder, kolla bildspelet). Det är ganska mycket vatten ändå.

Och ja, jag trodde att jag skulle dö såklart.

4 kommentarer:

  1. apokalyptiskt! Jag är ju cp, men min första tanke var: koolt! Förutom "trodde jag skulle dö"-delen. Vilket tyvärr tycks vara ett oundvikligt inslag i just apokalypser.

    SvaraRadera
  2. Det är också en rätt oundviklig del i att vara jag.

    Men vi kommer iaf minnas Rickards 30-årsdag för alltid!

    SvaraRadera
  3. Trodde inte sånt där var möjligt! Om du var rädd så är det väl inte så konstigt när du aldrig upplevt något liknande tidigare. För mig låter rädsla mer som en överlevnadsinstinkt när det regnar nästan en meter på en halvtimme mitt i natten under ett 30 års firande i en främmande världsdel. Bra gjort att fixa det med den distans du verkar ha till det hela! Hur går det till när allt torkar upp utan att saker möglar?

    SvaraRadera
  4. Intressant med R´s kommentar, som en tsunami, var det så det kändes?

    SvaraRadera