17 mars 2011

Ensam är stark

Jag och Kalle har slutat umgås 24 h om dygnet. Han har börjat läsa privatklasser och pluggar eftermiddag, medan jag går kvar i förmiddagsklassen. Ett litet steg för människan, ett stort steg för relationen. Därför roar jag mig på egen hand efter skolan om dagarna nu. Ibland har jag långtråkigt, men ibland blir det så bra som idag.


Gick förbi Buenos Aires National Library. Mäktig och märklig arkitektur som typ inte gick att fånga på bild.

Sen kom jag fram till huvudmålet som var Museo Nacional de Arte Decorativo (jobbar grodperspektiv idag). Det byggdes i början på 1900-talet, av en fransk arkitekt, för familjen Errázuriz/Alvear, och rymmer idag deras konst/inredning och andra argentinska konstsamlingar. Den gamla trädgården var tydligen inspirerad av Versaille, men den finns tyvärr inte kvar. Fick inte ta bilder inomhus, men jag tyckte så himla mycket om det här stället. Pampigt, vackert och välbevarat. Typ topp 5-BA hittills.


Franskt inspirerad satte jag mig efteråt på caféet på framsidan av "huset". Obligatoriskt en solig dag. Där satt arbetsfria argentinare och drack espresso och bubbel. Kände mig bekvämt medelklass tills jag tog upp spanskaläxan.


Men det var inte ett dugg dyrt.




Sen strosade jag hemåt i eftermiddagssolen.


Bland träd


och annat.

3 kommentarer:

  1. Jag förstår inte skämtet... vadå "jobbar grodperspektiv idag". Fattar inte, jag som väntat och väntat på denna uppdatering.

    SvaraRadera
  2. Fina bilder Maria! Blir ju som peppad på Argentina av att gå in på den här bloggen. Det kulinariska utbudet verkar vara något mer varierat än det som erbjuds i Maputo om man säger så. Kul för er at ni stannar tills juni. Vi kommer hem till Sverige i mitten av april. Kram!

    SvaraRadera
  3. Erik - otacksamt! Och ja, grodperspektiv. Kom inte och säg att du inte kan fototermerna!?

    Pat - tack! Och ja, för en köttätare är BA fantastiskt. Jag äter mig oftast mätt på ost, men det är ju faktiskt bra det med.

    SvaraRadera