3 mars 2011

"Regeringen nu vill privata företag"

I måndags började jag och Kalle i en ny klass med en ny lärare. Hon uppmuntrar konstant pratande på lektionen - helt annorlunda från vår förra - och första dagen kom jag hem totalt utmattad. Kalle var hemma sjuk och jag hatade livet (fram till dess att vi stack ut och sprang och jag klarade två varv!! runt sjön i Tres de Febrero). Nu några dagar senare har jag dock helvänt och utnämnt henne till världens bästa lärare, och hoppas i hemlighet att vi ska bli kompisar. Kanske ta en öl någon kväll, se en film, bli hembjuden på middag...

Men nu till saken: I dag pressade hon mig till att berätta om det politiska läget i Sverige på spanska. Såhär fortskred samtalet översatt till svenska:

Lärare: Min kille som arbetar en del politiskt sa att Sverige är ett stort föredöme för många länder när det kommer till demokrati.

Jag: Ja! Ja! (Flera "si" efter varandra).

Lärare: Det är ju jättebra!

Jag: Ja, fast innan mer bättre. Nu regeringen är mer höger och jag gillar inte.

Glad lärare: Varför gillar du inte det?

Jag: Regeringen nu vill privata företag. Privat skola. Privata sjukhus. Förut regeringen är mer vänster och mer var statligägt (den fick jag hjälp med...). Nu också, men inte lika mycket. Jag gillar inte.

Lärare: Det gillar inte jag heller. Jag tycker också om statligägt. (Här drog hon en lång harang om när Argentinas regering sålde ut allt de ägde och hur många som förlorade på det).

Lärare: Nu har du pratat politik på spanska.

Jag svarade "primera vez!" och gjorde proffstecken.

2 kommentarer:

  1. Det gjorde du rätt i. Imponerande!

    SvaraRadera
  2. Bra Mary! Jag är stolt över dig!

    SvaraRadera